Euroopan teknologiakeskuksen kehittämä

TCE:llä on keskeinen rooli materiaalitutkimuksessa, renkaiden suunnittelussa, prototyyppien valmistuksessa ja kaikessa sisätiloissa tapahtuvassa testauksessa. Kompleksin 32 hehtaarin maa-alue ja noin 17 000 m2 lattia-ala antavat hyvät edellytykset itsenäiselle suunnittelu- ja kehitystoiminnalle. Vuonna 2010 valmistui uusi lisärakennus, joka sisältää ajanmukaiset fysikaaliset ja kemialliset laboratoriot. 

TCE:n testausmahdollisuuksia on laajennettu hankkimalla halkaisijaltaan kolmimetrinen testirumpu kaikkien rengaskokojen kenttäkokeita edeltävään sisätestaukseen. VT-TRACTOR-malliston suorituskyky on todennettu yli 200 testirenkaalla sisätiloissa, ulkona sekä pelto-olosuhteissa.

TCE:n 500 insinöörin, kemistin, teknikon ja tukityöntekijän vastuulla on kolme päätehtävää:

  • 1) eurooppalaisten asiakkaiden vaatimuksia vastaavien renkaiden suunnittelu ja kehittäminen henkilö-, tavara-, kuorma- ja linja-autoihin sekä maatalouskoneisiin
  • 2) Bridgestonen kuuden Euroopan-tehtaan prosessien ja laitteiden suunnittelu
  • 3) ISO-9000-, QS-9000- ja ISO-14000-standardeja vastaavien laatujärjestelmien ylläpito.
VT-TRACTOR-renkaiden kehitystyöstä vastasi TCE:n maatalousrenkaiden kehitysryhmä, joka keskittyy pelkästään tähän tuoteryhmään. Kehitystyölle oli kaksi keskeistä suuntaviivaa: VF-standardi ja kapea vanneteknologia (Narrow Rim Option, NRO).

Huippujoustavia renkaita

VT-TRACTOR-renkaiden tärkein ominaisuus on niiden noudattama VF-standardi (Very High Flexion Tyres), jolla tarkoitetaan vastaavaa vakiorengasta lujemmalla rungolla varustettua rengasrakennetta*.

VF-standardin tärkein etu vakiorenkaisiin nähden on se, että lujemman rungon ansiosta VT-TRACTOR-rengasta voi käyttää alemmalla täyttöpaineella, mikä vähentää maaperän tiivistymistä. Lisäksi koneen kantavuus kasvaa maantieajossa, joten ajokertojen määrä vähenee. Rengas kestää myös suurempia nopeuksia pellolta tielle siirryttäessä, koska kantavuus on nyt nopeudesta riippumaton, eli ajonopeutta ei tarvitse sovittaa rengaspaineen mukaan. 

* ECE R106, kappaleen 2.20.1. mukaan

Kapea vanneteknologia (NRO)

VF-standardin etujen lisäksi VT-TRACTOR on asennettavissa vakiovanteelle. Tavallisesti VF-renkaat vaativat leveämpiä vanteita, eli siirtyminen vakiorenkaista VF-malliin edellyttää uusien vanteiden hankkimista. Euroopan rengas- ja vannetekninen järjestö ETRTO on kuitenkin laatinut uuden kokeilustandardin (Experimental Standard) otsikolla NRO (Narrow Rim Option), minkä mukaan tavallisesti leveämpää VF-vannetta vaativia VF-renkaita voidaan nyt asentaa myös vakiovanteelle*. 

* Katso tarkemmin Bridgestonen teknisistä tuotetiedoista NRO-merkittyjen renkaiden malleista ja VT-TRACTOR-renkaille soveltuvien vanteiden leveyksistä.

Tuotanto Puente San Miguelissa

Puente San Miguelin tehdas toimii lähes 100 000 m²:n tontilla ja työllistää toimisto- ja varastohenkilökunta mukaan lukien noin 400 henkeä. PSM on VT-TRACTOR-renkaiden ainoa valmistaja. Tuotanto aloitettiin viime vuonna, ja uutuus esiteltiin Euroopan markkinoille syksyllä 2014.

Tehtaanjohtaja Enrique Luzán pitää Bridgestonen päätöstä valmistaa uutta rengasmallia Puente San Miguelissa ”osoituksena emoyhtiön lujasta sitoumuksesta niin tehtaaseen kuin koko paikkakuntaan”.

Bridgestone – maailman johtava maatalousrenkaiden valmistaja

Bridgestone on pysynyt legendaarisella Firestone-brändillään maatalousrenkaiden kehityksen eturivissä jo vuosikymmeniä. Pitkät ja vahvat perinteet tekevät Firestonesta maailman johtavan maatalousajoneuvojen rengasbrändin, joka on vahvasti läsnä myös Euroopassa. Firestonen viimeaikaiset tuotevalikoiman päivitykset ja laajennukset tuovat Bridgestonen ulottuville nyt noin 95 % traktorin renkaiden kokonaismarkkinoista. Uusi Bridgestone-brändin alla myytävä VT-TRACTOR täydentää tarjonnan laadukkaimpien maatalousrenkaiden segmentissä, joten Bridgestonen tuotevalikoima vastaa nyt kattavasti markkinoiden kaikkiin tarpeisiin: vakiomalleissa ja IF-luokissa Firestone-brändin alla ja VF-luokissa Bridgestone-renkailla.