Maailman suurin renkaiden ja muiden kumituotteiden valmistaja Bridgestone tekee vakuuttavan päänavauksen maatalousrenkaiden premiummarkkinoilla esittelemällä kauan kaivatun VT-TRACTOR-renkaan. Kun kaikkia Bridgestone Groupin aikaisempia maatalouskäyttöön tarkoitettuja vyörenkaita on myyty Firestone-merkillä, vasta kehitetty rengas on selvä signaali Bridgestone Europen halusta kilpailla maatalousrengasmarkkinoiden huippusegmentissä. Bridgestonen premiumluokan maatalousrengas on suunnattu suurille maatiloille ja urakoitsijoille, jotka käyttävät moderneja, pitkälle kehitettyjä, mutta usein varsin raskaita koneita ja joutuvat vastaamaan tuottavuuden, tehokkuuden ja maaperän suojelun keskenään ristiriitaisiin vaatimuksiin.

Maatalousrenkaiden markkinat muuttuvat nopeasti ja haastavat rengasvalmistajia ratkaisemaan, miten toimintaa voidaan tehostaa ja maaperää suojella niin, että tuottavuus on turvattu tulevaisuudessakin. Bridgestonen vastaus näihin vaatimuksiin ovat uudet premiumluokan maatalousrenkaat, joissa voidaan käyttää pienempää rengaspainetta ja joiden maakosketusala on suurempi. Siten ne pienentävät maaperään kohdistuvaa painetta ja vähentävät maaperän tiivistymistä.

Lothar Schmitt, Director Agricultural and Off-the-Road tyres, Bridgestone Europe: ”Bridgestonen uusien maatalousrenkaiden taustalla olevan filosofian mukaan tehokkaan viljelyn ja ympäristönsuojelun välille luodaan täydellinen tasapaino. Renkaiden ’Soil Care by Bridgestone’ -merkintä on tae siitä, että viljelijät voivat työskennellä nopeammin, tehokkaammin, taloudellisemmin ja ennen kaikkea kestävämmin. Näin me autamme viljelijöitä saamaan enemmän satoa ja lisäämään tuottavuutta sekä nyt että tulevaisuudessa.”

Bridgestonen uusien maatalousrenkaiden lippulaiva, VT-TRACTOR, esitellään ensimmäistä kertaa Reifen Essen ‑messuilla. Riippumattoman DLG-testauslaitoksen* maaliskuussa 2014 suorittamat alustavat testit vahvistavat VT-TRACTOR-renkaan paremmuuden muihin markkinoiden johtaviin rengasmerkkeihin nähden usealla osa-alueella, mukaan lukien vetopito ja polttoaineen kulutus.**

VT-TRACTOR-renkaan ylivoimainen vetopito mahdollistaa nopeamman työskentelyn pellolla: 10 tunnissa pystyy käsittelemään jopa 0,9 hehtaaria enemmän peltoalaa kilpailijoihin verrattuna. Kun tähän lisätään renkaan erinomainen polttoainetalous – polttoainesäästö on jopa 36 litraa kutakin 50 hehtaaria kohti kilpailijoihin verrattuna – VT-TRACTOR takaa pienemmät kokonaiskustannukset.

VT-TRACTOR-renkaan tärkein ominaisuus on kuitenkin sen erittäin alhainen ja tasaisesti jakautuva kosketuspaine. Sisäiset testit*** osoittivat lisäksi, että VT-TRACTOR-renkaan kuviopalojen kosketuspinta on jopa 26 % suurempi kuin testatuilla kilpailijan renkailla, minkä vuoksi maaperän tiivistyminen jää vähäisemmäksi ja sato on paremmin turvattu.

VT-TRACTOR on kehitetty Bridgestonen Euroopan kehityskeskuksessa Roomassa, ja sitä tullaan valmistamaan Puente San Miguelin tehtaalla Espanjassa.

Bridgestonen tähtäimessä on uusi ja kasvava premiumluokan maatalousrenkaiden segmentti, ja renkaita tuodaan markkinoille pääasiassa kaikkein suurimpiin ja tehokkaimpiin maatalouskoneisiin sopivina kokoina. Firestone taas täyttää 90 % Euroopan traktorimarkkinoiden rengastarpeista uutta sukupolvea edustavilla korkealaatuisilla maatalousrenkailla. Tämä Firestonen maatalousrenkaiden uusi sukupolvi esitellään myös Reifen Essen ‑messuilla. Siihen kuuluvat puimureihin tarkoitettu järeä MAXI TRACTION COMBINE ja ruiskutuksiin tarkoitettu kapea PERFORMER ROW CROP, jonka avulla konetta voidaan ohjata tarkasti kasvien välissä vahingoittamatta kasveja ja niiden juuria.

VT-TRACTOR tulee myyntiin tämän vuoden syksyllä 28–42 tuuman kokoina.

 

* Saksalainen DLG Test Center Technology and Farm Inputs toimii maatalouden teknologian ja tuotteiden testauslaitoksena ja on johtava riippumattomien ja puolueettomien testaus- ja sertifiointipalvelujen toimittaja maatalouden alalla.

** Testatut renkaat: koot IF 600/70 R30 & IF 710/70 R42 (rengaspaineet 1,2 & 1,0 bar) ja VF 600/70 R30 & VF 710/70 R42 (rengaspaineet 1,0 & 0,8 bar) samoissa kuormitusolosuhteissa.

*** Suoritettiin DLG:n International Crop Production Centerissä maaliskuussa 2014 renkailla IF 600/70 R30 & IF 710/70 R42 (rengaspaineet 1,2 & 1,0 bar) ja VF 600/70 R30 & VF 710/70 R42 (rengaspaineet 1,0 & 0,8 bar) samoissa kuormitusolosuhteissa paineen mittaamiseen tarkoitettua XSENSOR™-kuvannusteknologiaa hyödyntäen.