Tämä verkkosivusto käyttää evästetiedostoja (cookies), joiden tarkoitus on parantaa sivuston käyttäjäkokemusta.  Evästetiedostot muistavat myös valintojasi ja niiden avulla keräämme tilastoja. Jos hyväksyt tämän muuttamatta asetuksiasi, oletamme että sallit evästetiedostojen vastaanottamisen. Voit kuitenkin muuttaa evästetiedostoja koskevia asetuksiasi koska tahansa.

Vinkkejä

Kaikki muu, mitä sinun tulee tietää moottoripyörän renkaista

01 toukokuu 2012

Valentino Rossi

Lisätietoa monista kysymyksistä, joita sinulla on voinut olla Bridgestonen moottoripyörän renkaista tai moottoripyörän renkaista ylipäätään!

Vähimmäisurasyvyys
Liian kuluneet renkaat voivat helpommin puhjeta ja aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä. Vaihda rengas aina ennen kuin sen urasyvyys saavuttaa lainmukaisen vähimmäisrajan. Bridgestonen moottoripyörän renkaiden urissa on pienet palkit tai harjanteet, jotka ilmaisevat urakulumista.

Välys
Keskipakovoimat ja renkaassa ajon aikana syntyvä lämpö voivat kasvattaa renkaan kokonaisläpimittaa. Ristikudosrenkaissa tämä ilmiö on voimakkaampi kuin vyörenkaissa. Varmista aina, että renkaan ja moottoripyörän muiden osien, kuten lokasuojan, ketjun ja takahaarukan, välille jää riittävästi vapaata tilaa.

Renkaiden sudittaminen
Renkaiden sudittaminen esimerkiksi mutaan, lumeen tai märkään nurmikkoon juuttuneen moottoripyörän irrottamiseksi voi olla vaarallista. Kun rengasta suditetaan niin, että nopeusmittari näyttää yli 55 km/h, sen todellinen nopeus voi nopeasti nousta niin suureksi, että rengas räjähtää. Joissakin olosuhteissa rengas saattaa pyöriä kaksinkertaisella nopeudella nopeusmittarin lukemaan nähden. Tämä saattaa aiheuttaa sivullisille tai matkustajalle vakavia vammoja tai jopa kuoleman sekä vahingoittaa moottoripyörää vakavasti. Älä koskaan sudita rengasta niin, että nopeusmittari näyttää yli 55 km/h.

Pyörän pinnat ja pinnavanteet
Tarkasta moottoripyöräsi pyörien pinnat säännöllisesti. Rikkinäiset tai löysät pinnat saattavat aiheuttaa pyörän vaappumista, mikä voi aiheuttaa epävakautta ja renkaiden ennenaikaista kulumista. Tarkasta vannenauhan kunto. Esiin työntyvä pinna voi vaurioittaa sisärengasta ja puhkaista renkaan.

Renkaiden (ja ajoneuvon) säilytys
Renkaita ja/tai ajoneuvoja tulisi säilyttää sisätiloissa viileässä, kuivassa paikassa, missä renkaisiin ei pääse kertymään vettä. Renkaat ja/tai ajoneuvot tulisi sijoittaa kauas sähkögeneraattoreista ja moottoreista sekä vesiputkien kaltaisista lämmönlähteistä. Säilytyspintojen tulisi olla siistejä ja puhtaita rasvasta, bensiinistä ja muista aineista, jotka voivat haurastuttaa kumia. Epäasianmukainen varastointi voi aiheuttaa renkaisiin vaurioita, joita ei välttämättä näe paljaalla silmällä, mutta jotka voivat johtaa rengasrikkoon.

Öljy, rasva ja bensiini
Jos kumi altistuu jollekin näistä aineista, se voi haurastua. Lyhytaikainenkin altistus riittää. Pyyhi nämä kemikaalit renkaasta säännöllisesti puhtaalla, kostealla liinalla. Tämä kannattaa tehdä, olipa rengas käytössä tai varastoituna.

Pyörät ja vanteet
Varmista aina, että valitsemasi rengas on kooltaan ja rakenteeltaan sopiva ja vastaa valmistajan pyöräkokoa ja teknisiä tietoja. Aina ennen renkaan asentamista tarkasta pyörä mahdollisten vaurioiden varalta.

Kyljet ja niiden hoito
Puhdista kyljet, joissa on valkoiset raidat tai valkoisia kohokirjaimia, miedolla saippualiuoksella. Huuhtele lopuksi pelkällä vedellä. Älä käytä muita materiaaleja tai puhdistus- tai käsittelyaineita kyljen ulkonäön parantamiseksi. Tällaiset tuotteet voivat haurastuttaa kumia ja heikentää sen luontaista kykyä kestää otsonin ja sääolosuhteiden haurastuttavia vaikutuksia.

Dynamometritestit
Dynotestit ja tehopenkit aiheuttavat moottoripyörän renkaille äärimmäisen suurta paikallista rasitusta, joka voi joskus aiheuttaa renkaalle näkymättömiä sisäisiä vaurioita. Tällaiset vauriot saattavat jossain tilanteessa johtaa rengasrikkoon. Älä koskaan käytä maantieajossa, radalla tai maastossa rengasta, jota on käytetty dynotesteissä. Jos haluat käyttää dynamometriä, suosittelemme käytettäväksi ainoastaan renkaita, jotka poistettaisiin joka tapauksessa käytöstä. Renkaat tulee poistaa pyörästä heti dynamometrin käytön jälkeen.

Lisätietoa monista kysymyksistä, joita sinulla on voinut olla Bridgestonen moottoripyörän renkaista tai moottoripyörän renkaista ylipäätään!